Media bez papierosa? Apel Fundacji Aflofarm
Fundacja Aflofarm, w ramach prowadzonej akcji Nie Spal się na Starcie, opracowała list otwarty skierowany do wszystkich mediów w Polsce. Celem listu jest zwrócenie uwagi na problem lokowania papierosów w przekazach medialnych. Zdaniem ekspertów Fundacji ma to duży wpływ na wybory młodzieży. Statystyki są alarmujące – każdego dnia w Polsce 500 nastolatków zaczyna palić, a rocznie to 180 tys. nowych ofiar nałogu.
Zaobserwowaliśmy ostatnio niepokojąco wysoką liczbę publikacji, w których wciąż pokazuje się bohaterów palących papierosy. Co gorsze – w tego typu przekazach papieros najczęściej pojawia się w kontekście, który często zamiast zniechęcać – zachęca młodych ludzi do spróbowania tytoniu, czytamy w liście, podpisanym przez Tomasza Furmana, Prezes Zarządu Fundacji Aflofarm.
List został wysłany do szefów wszystkich największych wydawnictw i redakcji w Polsce. Fundacja Aflofarm zwraca uwagę na fakt, że większość twórców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak bardzo podprogowy przekaz wpływa na młodzież:
Pokazywanie wizerunku osób palących w mediach jest tak bardzo powszechną praktyką, że wydaje się zupełnie naturalne. Warto jednak zdać sobie sprawę z tego, że w ten sposób można podświadomie wpłynąć na młodych ludzi i zachęcić ich do sięgnięcia po papierosa. Dlatego apelujemy o zwrócenie uwagi na ten problem, czytamy w liście.
List skierowany przez Fundację Aflofarm do mediów można zobaczyć tutaj.